Zasada 6U

Zasada 6Uzasada6u

Dla tych którzy marzą o pięknej sylwetce lub pragną zdrowo przejść przez życie, chciałabym dzisiaj zaprezentować zasadę 6U. Zasadę stworzył prof. dr. hab. Stanisław Berger. Jest to jeden z najwybitniejszych polskich specjalistów z zakresu żywienia człowieka, twórca Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW w Warszawie. Zasada 6u to zbiór rad, które ułatwiają wprowadzanie zdrowych nawyków żywieniowych.

  1. UROZMAICENIE spożywanych produktów i potraw – wybieraj żywność z różnych grup produktów, aby dostarczyć wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Nie stosuj diet monotematycznych. Dlatego codziennie sięgaj po:
  • Owoce i warzywa – najlepiej wybieraj różnokolorowe produkty, ponieważ w produktach o różnych kolorach występują różne substancje odżywcze w unikalnych proporcjach,
  • Produkty zbożowe (glutenowe lub bezglutenowe), takie jak pieczywo, kasze, makarony,
  • Mleko i produkty nabiałowe, a zwłaszcza fermentowane produkty nabiałowe takie jak: kefiry, maślanki, jogurty.
  • Mięso i ryby – najlepiej wybierać chude gatunki i pamiętaj zawsze o odkrajaniu tłustych części. 2 razy w tygodniu zjedz tłustą rybę.
  • Tłuszcze – oczywiście najlepiej sięgać po te roślinne.
  • Orzechy i nasiona
  1. UMIAR w jedzeniu i piciu – wiadomo, że nawet najzdrowsza żywność w  dużych ilościach nie wyjdzie nikomu na dobre :).
  2. UNIKANIE – pojęcie bardzo obszerne, ponieważ chodzi o to, aby unikać wszystkich produktów, które mogą człowiekowi zaszkodzić: żywność wysokoprzetworzona, sól, cukry proste, alkohol itp.
  3. UREGULOWANIE czasu i liczby spożywanych posiłków. Regularne jedzenie wpłynie pozytywnie na przemianę materii, a także usprawni działanie przewodu pokarmowego. Co więcej, jeżeli organizm będzie spodziewał się dostawy energii o ustalonej porze, przestanie domagać się przegryzek pomiędzy posiłkami. Spożywaj posiłki regularnie – 5 razy dziennie: 3 główne posiłki, 2 mniejsze przekąski. Ostatni posiłek zjedz ok. 3h przed snem.
  4. UPRAWIANIE sportu – zalecana umiarkowana aktywność fizyczna kilka razy w tygodniu, np. spacer, jazda na rowerze, pływanie, gimnastyka w domu. Niewielki, ale regularny wysiłek fizyczny, zapobiega zmniejszeniu przemiany materii, wzmacnia mięśnie.

I moja ulubiona 🙂

  1. UŚMIECHNIJ SIĘ! Podobno osoby uśmiechnięte żyją dłużej! Ponadto łatwiej znoszą zmiany, również te dotyczące sposobu żywienia.

    zasada-6u