Ryby – które są zdrowe?

Ryby – które jeść, a których unikać?

Wieloletnie obserwacje Eskimosów, wykazało prozdrowotne działanie ich diety na układ krwionośny. Co zatem jedzą? Dużo tłustych ryb morskich, które bogate są w kwasy n-3.ryby

W społeczeństwach wysokorozwiniętych, także polskim, choroby układu krążenia są główną przyczyną umieralności. Zjawisko to związane jest głównie z nadmiernym spożyciem tłuszczów nasyconych oraz kwasów tłuszczowych trans. Natomiast spożycie ryb bogatych w kwasy n-3 w naszym kraju jest niewielkie (poniżej 7 kg na miesiąc/ na jednego mieszkańca).

Temat poniekąd na czasie, ponieważ okres Bożego Narodzenia jest najbogatszym pod tym kątem okresem.

Wartość odżywcza ryb (zwłaszcza morskich) jest zbliżona do wartości odżywczej mięsa. W mięsie ryb zatem znajdziemy:

  • bardzo dobrze przyswajalne wysokowartościowe białko ( 6-15%),
  • tłuszcz wysokiej jakości od 0,2 % do 27%. Zawartość tłuszczu, w zależności od gatunku ryb waha się. Łosoś lub węgorz zawierają15-27%. tłuszczu. Ryby chude jak dorsz lub sandacz mają bardzo mało tłuszczu (0,2-0,3%).
  • wiele składników mineralnych i witamin, takich jak: jod, fluor, wapń, fosfor, magnez oraz witamina D.

Najbardziej jednak ryby cenione są ze względu na zawartość wspomnianych – prozdrowotnych kwasów tłuszczowych omega – 3 m.in. eikozapentaenowy (EPA) i dokozaheksaenowy (DHA), które nie są syntetyzowane w organizmie człowieka, a niezbędne są do jego prawidłowego funkcjonowania.

epa

Kwasy te pełną ważną rolę w leczeniu miażdżycy oraz nadciśnienia tętniczego, a także łagodzą stany zapalne organizmu oraz usprawniają pracę układu nerwowego.  Ryby morskie powinny więc być spożywane przez osoby w każdym wieku, zwłaszcza starsze, 2-3 razy w tygodniu, w ilości 150-200 gramów. Zaleca się także spożywanie większych ilości ryb morskich zamiast mięsa kobietom w ciąży oraz karmiącym, a także dzieciom.

ryby

Z poniższej tabeli możemy wyciągnąć wnioski, że najkorzystniej spożywać łososia, makrelę, śledzia,  a także sardynki ponieważ są najlepszym źródłem kwasów omega -3.

Prozdrowotną jakość ryb zaburza obecność w nich zanieczyszczeń typu rtęć, dioksyny, bifenole.dha

Najbardziej niebezpiecznym związkiem dla człowieka jest metylortęć, która powstaje z utleniania rtęci za pomocą bakterii. Związek ten obecny w środowisku akumuluje się w mięśniach niektórych zwierząt typu: wieloryb, szczupak, miecznik, tuńczyk kalifornijski, rekin. Inne typu łosoś, makrela, dorsz zawiera znacznie mniejsze ilości tego związku. Co oznacza, że metylortęć akumuluje się głównie w gatunkach drapieżnych. Dlatego należy ograniczyć spożywanie tych ryb przez kobiety w ciąży i karmiące oraz małe dzieci. Mniejsze zanieczyszczenie metylortęcią stwierdzono także u gatunków hodowlanych, niż dziko-żyjących.

salmon-1154410_640

Panga:

Ryba, która W naturze występuje w delcie rzeki Mekongu w południowo – wschodniej Azji. Niestety hodowana jest w specjalnych klatkach umieszczonych w nurcie rzeki w wielu rejonach Azji. Oprócz tego, że rzeka ta jest źródłem wielu zanieczyszczeń, to niestety właściciele stad stosują zastrzyki hormonalne, aby zmusić ryby do rozmnażania się w zamknięciu.

Tilapia

Na nasz rynek trafiają ryby hodowlane z Indonezji  i  Hondurasu. Warunki chowu: duże zagęszczenie w często zanieczyszczonych akwenach, stosowanie antybiotyków, środków bakteriobójczych, hormonów i pasz z rybiego tłuszczu, w którym gromadzą się toksyny, bardzo przypomina hodowlę wcześniej wspomnianej pangi.

Maślana

Zawiera niestrawne woski, które mogą być przyczyną przykrych dolegliwości przewodu pokarmowego, a u osób szczególnie wrażliwych powodują zatrucia pokarmowe, które objawiają się biegunką, zawrotami głowy, mdłościami i zmianami skórnymi.

Łosoś

Najlepiej pochodzący z oceanu atlentyckiego, ponieważ hodowla łososi norweskich budzi wątpliwości. Niektórzy uważają łososie hodowlane są bardziej zanieczyszczone niż łososie dzikie, ze względu na wysokie stężenie trwałych zanieczyszczeń organicznych w paszy, które odkładają się w tkance tłuszczowej. Łososiowy bałtyckiemu grozi zaś całkowite wyginięcie.

„Wigilijny karp”

Należy do ryb średnio tłustych. W porównaniu jednak z innymi gatunkami nie zawiera za dużo kwasów omega- 3. Jest za to  dobrym źródłem potasu, który obniża ciśnienie krwi i hamuje wzrost poziomu złego cholesterolu.

A więc ;):

ryby-tak

ryby-tak-ale

ryby-nie

Jeżeli podobał Ci się artykuł lub smakował omlet, polub moją stronę na facebooku ?1476115620_facebook_like

Źródło:

  1. Nowicka G. (2005): Ryby – źródło wielonienasyconych kwasów tłuszczowych o kluczowym znaczeniu dla zdrowia: wpływ rtęci na obniżenie ich prozdrowotnego działania.
  2. Grela E., Pisarki R. i inni (2010):Zawartość składników odżywczych, mineralnych i profil kwasów tłuszczowych w mięsie wybranych gatunków ryb w zależności od terminu odłowu Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, nr 4 (71), 63 – 72.
  3. Woźniak M., Poczyński P., Kozłowski K.(2013):  The nutritional value of selected species of ish from lake and fish farm of north-eastern Poland.  Pol. J. Natur. Sc., Vol 28(2): 295–304.
  4. www.wwf.pl

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.